Hieke Pars
Zusters Augustinessen
Hieke Pars (1952) woont en werkt in Rotterdam. Haar kunstenaarschap speelt zich vooral af in de openbare ruimte en het publieke domein. Hierin onderzoekt zij aan de hand van concrete projecten wat de rol en de functie van de kunstenaar kan zijn in vaak complexe maatschappelijke processen.
In de sociaal interactieve beelden van Pars ontstaat ruimte voor nieuwe ideeën, ervaringen, handelingen en gedachten. Het ensceneren, het regisseren en de sociale interactie spelen in de vaak tijdelijke interventies en gebeurtenissen een belangrijke rol; het collectief kleden kloppen (Zaanse Kleden), het voeren van een grootstedelijke oogstcampagne (de Iepencampagne), een fanfare die door een dichtgetimmerde straat marcheert (De Puntstraat) of een stofblazende sloopflat (Flatstuk) zijn hiervan een voorbeeld.
Met de Zusters Augustinessen van Sint-Monica, een kloosterorde in de Warmoesstraat te Amsterdam, maakt Hieke Pars i.s.m. Wouter Bos twee foto’s van een bijzondere krachtmeting/ontmoeting. Dit werk is tot stand gekomen in de vorm van een ruilhandel tussen de Zusters Augustinessen en de kunstenaar. Een detail van een foto wordt als een straatbreed spandoek tijdens de museumnacht in de tocht meegedragen.
Schets voor het spandoek
Ramen lappen
In the work of Hieke Pars meetings play a central role at multiple levels. Untitled is a piece inspired by the artist’s encounter with an order of nuns based at Amsterdam’s Red Light District and active in philanthropy. The work consists of two photographs. Each photograph shows a meeting of a nun and a man in a different setting. Each one’s looks – the nun’s cloth, the man’s tattoos, hairstyle and outfit – are loaded with social and cultural meanings. Being so very different in their appearance, the two individuals become in their encounter almost empty signifiers of two worlds they seem to represent. These worlds connect also different forms of power: spiritual and physical, but also the power relations at work between provider and potential receiver of philanthropy. On the first photograph, staged by the artist and showing a wrist wrestling game, it seems as if the actual encounter plays out between the man’s muscular, tattoo-covered arm and the nun’s piercing glance. On the second photo, originally a random shot, Hieke Pars accentuated in the postproduction process elements that combine a paradise iconography (the garden, the birds, the two persons standing side by side) with characteristics of old photographs as carriers of a nostalgic past (black and white with colour retouch, oval shaped). In this mix of paradise imagery and nostalgic relics of the past, the two figures find themselves once again trapped in an image: the image of reconciliation, which plays down the strength of their individual images by means of the power of framing.
Eva Fotiadi
Art historian and curator Guest researcher, Universiteit van Amsterdam
Text written for the work Untitled by Hieke Pars on the occasion of the exibition Ontferm U, W139, Amsterdam, 2008.